Situasjonen i Egypt

UD fraråder ikke-nødvendige reiser til Egypt. Se hva det betyr for din forsikring.

16-08-2013

Utenriksdepartementet fraråder nå alle reiser til eller opphold i Nord-Sinai og Kairo. UD fraråder videre alle ikke-nødvendige reiser til eller opphold i det øvrige Egypt.

Norske borgere som oppholder seg i, eller planlegger å reise til Egypt, oppfordres til å holde seg oppdatert via ambassadens hjemmesider, samt til å registrere sin reise via www.reiseregistrering.no. Følg også med på UD's www.landsider.no.

Flere av turoperatørene som har reiser til Egypt, ser ut til å kansellere turene frem til oktober. Avgjørelsen kommer etter at UD oppdaterte sitt reiseråd til Egypt torsdag kveld. De siste dagers voldsomme sammenstøt og massakrer i den egyptiske hovedstaden Kairo har ført til at norske myndigheter frykter for sikkerheten til nordmenn i landet.

Gouda Reiseforsikring følger UD's retningslinjer, og i relasjon til våre reiseforsikringer, betyr situasjonen følgende:

Evakuering

Da UD ikke anbefaler evakuering fra Egypt, har ikke Gouda mulighet for å hjelpe våres kunder med dette. Det ser imidlertid ut til at charterselskapene sørger for å få sine gjester hjem fra sine reisemål i Egypt. Egyptair flyr fortsatt til Egypt og samtlige flyplasser skal være åpne.

Avbestilling

Begivenheten er ikke dekningsberettiget. Kundene bes om å kontakte sitt reiseselskap eller flyselskap.

Dekning med Gouda Reiseforsikring i Egypt

Alle som befant seg i Egypt da UD`s offisielle reiseråd ble oppgradert i går kveld, har gyldig reiseforsikring.

De som fra dags dato ønsker å tegne dekning for reise til Egypt, må imidlertid ta kontakt med Gouda. Det kan være mulig å tegne en dekning med utvidelse for «krigsrisiko».