Tips og råd på reisen fra bereist forsikringsleder

I juni 2006 tok Eva Hagby (49) permisjon fra sin stilling som franchaise-direktør i Thon Hotels for å leve ut reisedrømmen. Sammen med sin mann Espen og sønnen Thomas la hun ut på det som skulle bli en over to års seiltur.

29-06-09

I desember 2007 rammet ulykken dem. I Colombia ble Espen alvorlig syk, med lammelser i hele kroppen. Eva og familien opplevde da betydningen av å ha en god reiseforsikring, som ga dem assistanse umiddelbart. De var i et land hvor de ikke kunne språket, men reiseforsikringen sørget for at de hadde en spansktalende dansk lege til disposisjon, som hele tiden kommuniserte med sykehuset og holdt dem orientert om mulige diagnoser og hva som skjedde. I en sårbar situasjon opplevde Eva at forsikringsselskapet ordnet alt det praktiske, at de ble fulgt opp tett og hele tiden fikk informasjonen de behøvde.

Espen ble bedre, men ulykken gjorde noe med Evas innstilling. Hun vurderte å slutte i jobben og begynne med noe hun opplevde som mer meningsfylt. Noen måneder senere så hun en stillingsannonse på internett. Reiseforsikringsselskapet de hadde brukt skulle utvide virksomheten i Norge, og lyste ut en lederstilling. Etter sin personlige erfaring opplevde hun at dette var en stilling hun ønsket og som bidro til å hjelpe andre. Hun fikk jobben, og har nå en lederstilling i reiseforsikringsselskapet Gouda.

Strengt talt trenger du bare pass, kredittkort og tannbørste for en vellykket ferie, sier Eva Hagby i Gouda Reiseforsikring. Men, dersom du ønsker mer trygghet på turen deler Eva gjerne sine beste tips og råd, både for sikkerhet og kos.

Det aller viktigste er å sette seg inn i lokale forhold, spesielt hva gjelder levestandard og kriminalitet. Å gli inn blant lokalbefolkningen kan gi deg en langt hyggeligere og, ikke minst, en tryggere ferie. Legg igjen smykker og verdisaker hjemme ikke flagg din velstand og gjør deg til et yndet offer for hverdagskriminalitet.

Hvis du også tar til deg rådene under ligger alt til rette for deilige feriedager!

For trygghet og sikkerhet:

Ha reiseforsikring som dekker alle aktiviteter

Tenk igjennom feriens innhold og bestill reiseforsikring som dekker alle aktiviteter.

Sett deg inn i vilkårene! Ikke stol på at du er godt dekket selv om du har betalt reisen med kredittkort.

• Lagre polisenummer på mobilen

Da er du sikret god hjelp hvis uhellet skulle inntreffe. Ta også med forsikringskortet – i tilfelle du mister mobilen eller den blir stjålet

• Sjekk alarmberedskapen hos forsikringsselskapet

Legg inn også dette telefonnummeret på mobilen

• Ha med en liten lommebok til kontanter og ID kort

Legg verdisakene i safe på hotellet og bær med deg kun det du trenger – da er det ikke krise om den blir stjålet

• Hvis mulig – reis med to kredittkort

Og oppbevar det ene trygt på hotellet

• Ha med reiseapotek

Ikke overdriv – men det kan spare mye tid og ergrelse å ha med det mest nødvendige.

Allergitabletter er alltid kjekt å ha – allergier eller ikke

• Sjekk vannkvaliteten

Er du usikker på vannkvaliteten bør du bare drikke flaskevann –ha også med deg remedier for magesyke og drikk mye vann!

For hygge:

• Pakk lite – men husk en god bok

Utfordre deg selv og familien – hvor lite klarer vi oss med? Enklere reise og mindre jobb når man kommer hjem – krasjlandingen etter ferien blir betraktelig mindre

• Unngå å bli solbrent!

• Ikke planlegg for mye

Ofte kommer de gode opplevelsene når tilfeldighetene får styre

• Lytt til lokalbefolkningen

Både mat og opplevelse blir ofte mye bedre

• Bruk bena

Da får du med deg flere detaljer og får trim på kjøpet

• Ha med et godt kamera

Med stort minnekort – så reisen kan huskes i lang tid

Gouda Reiseforsikring

Gouda Reiseforsikring er det eneste reiseforsikringsselskapet som dekker utøvelse av risikosport. Selskapet er en del av det nederlandske forsikringskonsernet De Goudse Schadeverzekering N.V., som har solgt reiseforsikringer siden 1952. Gouda selger reiseforsikringer i mer enn 40 land, og er med det bredt representert over hele verden. I Norden har Gouda Reiseforsikring vært representert siden 1994.

For ytterligere informasjon eller kommentarer, vennligst kontakt:

Gouda Reiseforsikring

Eva Hagby, salgs- og markedssjef