Unngå uhell på reisen

Som reisende er det mange ting man selv kan gjøre for å unngå uheldige situasjoner som f.eks. tyveri eller sykdom på reisen.

Pass på ryggsekken

Som reisende skal man være meget oppmerksom på sin bagasje og eiendeler. Man står ofte i situasjoner hvor det er mange mennesker omkring, som for eksempel på flyplassens check-in kø, på en proppet café eller i køen til en turistattraksjon.

Du bør alltid låse verdigjenstander inne i hotellets safety-boks, og overvei hva som er nødvendig å ta med på stranden, i byen eller på shoppingturen. ”Bruk din sunne fornuft når du reiser. Ta for eksempel ikke pass med ut om kvelden i vesken – ta heller kun de kontanter du trenger med, og la dine dyre eiendeler bli på hotellets safety-boks, ” sier skadedirektør Jørgen Pedersen, Gouda Reiseforsikring.

Mange nordmenn tar både bærbar PC, nettbrett og smartphone med på reisen. Skal du ha elektronisk utstyr med på reisen, så pakk det alltid ned i din håndbagasje, da det ikke alltid ytes erstatning hvis det er pakket ned i innsjekket bagasje. ”Forebygg før skaden skjer – overvei ditt behov og pakk PC, kamera og annen elektronikk med i håndbagasjen, ” forteller Jørgen Pedersen. Utstyr som klappvogn, golfutstyr eller ski kan med fordel emballeres eller oppbevares i de såkalte airshells, som beskytter mod skader.

Når uhellet skjer

Endelig fremme etter 8 timers flyvning, kofferten pakkes ut og familien går ned på den nærmeste lokale restaurant for å få noe middag og noe kaldt å drikke. Neste dag kommer regningen, turistmage og feber – ikke den start på ferien som du hadde sett for deg. Den mest normale skade på reiser er sykdom.

”Ved akutt sykdom er det viktig å komme i behandling så fort som mulig. Gå til legen og få dokumentasjon for sykdommen samt resept på eventuell medisin. Våre forsikringstagere har adgang til 24 timers legevakt, hvor de kan få svar på alle spørsmål fra symptomer til medisin, ” sier Jørgen Pedersen

Hvilke typer uheldige situasjoner kommer norske reisende ut for?

1. Sykdom
  2. Bagasjetyveri
  3. Bagasjeforsinkelse
  4. Forsinket fremmøte
  5. Mistete reisedokumenter

Det tomme bagasjebånd

Det er deilig å se sin koffert komme trillende på bagasjebåndet når man har kommet frem til sin destinasjon. Er man så uheldig at bagasjen har havnet i Bergen i stedet for i Barcelona, så er det råd å hente. Her er det viktig at man får registrert bagasjeforsinkelsen og får utdelt en såkalt PIR-rapport hos flyselskapet.

Har du en reiseforsikring med bagasjeforsinkelsesdekning, er det mulighet for å kjøpe klær og andre nødvendigheter for det dekkede beløp, så du kan klare deg inntil bagasjen kommer frem. Husk også alltid å sette bagasjemerker med tydelig angivelse av navn, adresse, tlf. nr. og destinasjon på bagasjen – og legg eventuelt en kopi inni selve bagasjen også, så flyselskapet kan finne frem til deg selv om bagasjemerket har falt av.

Dra i god tid

Forsinket fremmøte til en planlagt flyavgang er også en situasjon som en del nordmenn kommer ut for. Det kan være et forsinket tog, en punktert bil eller annen forsinkelse som gjør at du ikke rekker flyet. Dra derfor i god tid!

Har du flere connecting flights du skal nå, er det en god idé å undersøke ditt flyselskaps minimumskrav til connecting time, og se på hvordan flyplassen er organisert. Det er ofte forskjellige minimumskrav til connecting time avhengig av terminal og destinasjon.

Pass på reisedokumentene

Pass og flybilletter er de viktigste dokumentene på ferien – og det er ergerlig å miste dem. Jørgen Pedersen forteller: ”Vi anbefaler alltid at man skanner pass, flybilletter og evt. sykeforsikringskort inn og oppbevarer på e-mail. Da har man alltid en tilgjengelig kopi, hvis man skulle være uheldig å få det stjålet”.

Reiser du med sunn fornuft og omtanke kan du minimere risikoen for å være uheldig på reisen.

God tur!