Flyreiser og streik

Dersom flyreisen er kansellert, er det flyselskapet eller reisearrangøren som er erstatningspliktige – derfor er det ingen dekning på forsikringen. Du skal henvende deg direkte til flyselskapet eller reisearrangøren.

Vi har her samlet noen gode råd og informasjon om flystreik, forsinkelser og kanselleringer.  

Flystreik: Gode råd – hva gjør du nå?

  • Hold deg oppdatert på din avgang. 

  • Sørg for å møte opp på flyplassen ved check-in til rett tid, med mindre flyselskapet på forhånd har informert deg om at flyavgangen er flyttet til et annet tidspunkt eller kansellert.  

  • Flystreik, passproblemer og bagasje

  • Kansellerte og innstilte reiser som skyldes streik, mangel på personale eller fly, dekkes ikke av forsikringen.

    Hva kan du selv gjøre?

    • Kontakt flyselskapet eller reisearrangøren for å avklare hva de kan bistå med. Du har krav på å få pengene tilbake for en kansellert reise. Alternativt har du krav på ombooking.
    • Dersom du har bestilt hotell eller leiebil som du ikke får benyttet, må du kontakte hotellet, reisearrangøren eller utleiefirmaet for avbestilling eller ombooking. Dette dekkes ikke av reiseforsikringen.
    • Du kan også kontakte Forbrukerrådet for råd og veiledning, eller kortselskapet dersom reisen er kjøpt med kredittkort.
  • Dette dekkes ikke av reiseforsikringen. Du har selv ansvaret for å ha nødvendige reisedokumenter i orden.

    Hva kan du selv gjøre?

    • Hvis du allerede har bestilt en reise, og ikke rekker å fornye pass eller nasjonalt ID-kort i tide, kan du ta kontakt med reisearrangør eller hotell for å avbestille eller ombooke til et senere tidspunkt. Eventuelle tap må du dekke selv.
    • Ønsker du å bestille en ny reise nå, er det lurt å vente til du har fått fornyet pass eller ID-kort.

    Les mer om pass og ID-kort på politioet.no

  • Det er utfordringer med mangel på personell i sikkerhetskontrollene på mange flyplasser nå. Dette kan føre til timelange køer. Slike forsinkelser dekkes ikke av reiseforsikringen.

    Hva må du selv passe på?

    • Du må holde deg oppdatert på hva som gjelder for reisen din – både flyplassene og flyselskapene stiller krav til oppmøtetider.
    • Hvis du likevel ikke rakk flyet, må du kontakte transportør eller reisearrangør for bistand.

    Les mer om pass og ID-kort på politioet.no

  • Om bagasjen blir forsinket eller ikke kommer frem til reisemålet, dekker vi kjøp eller leie av nødvendige klær og utstyr.

    Du må du kontakte flyselskapets ankomstservice for å få en såkalt PIR-rapport. Denne rapporten må du ha for å få dekket dine innkjøp, og må være tilgjengelig i forbindelse med saksbehandlingen. Innkjøpene må også dokumenteres, så ta vare på kvitteringene.

    Beløpsgrensen varierer mellom våre forsikringer. Logg inn og se hvor mye som dekkes i forsikringsdokumentene dine. Husk at nødvendige medisiner må pakkes i håndbagasjen.

    Bagasje som blir borte på vei hjem, dukker gjerne opp igjen. Har du ikke fått bagasjen tilbake i løpet av 6 uker, kan du melde tapet på reiseforsikringen.

Alternativ reise ved kansellering

  • Vent med å finne alternative reiser til du vet om flyet ditt er kansellert, så du får mulighet til å få eventuelle merutgifter dekket.  

  • Undersøk hva det streikende flyselskapet kan tilby deg. Det skal tilby en annen eller senere avgang – eventuelt med et annet flyselskap eller transportmiddel. Du kan også velge å få pengene igjen.  

  • Hvis flyselskapet ikke kan tilby en løsning, og du selv har funnet en alternativ avgang, bør du vente med å bestille den til du har vært i kontakt med flyselskapet. Hvis du ikke kommer i kontakt med flyselskapet, kan du ikke være helt sikker på at du får erstattet merutgiftene. Du har som utgangspunkt derimot krav på å få dekket utgifter til en alternativ avgang, også hvis det er en ny billett hos et annet flyselskap.

Vær godt forberedt ved eventuell klage 

  • Ta vare på kvitteringer og annen dokumentasjon på eventuelle merutgifter.  

  • Sørg for å ha mest mulig dokumentasjon, bl.a. klager og øvrige henvendelser til flyselskapet på skrift.  

  • Undersøk hvilke rettigheter du har til å avbestille hotell og andre forhåndsbestillinger på reisemålet. Hvis du skal kreve erstatning for dette, er det ditt ansvar å begrense tapet så mye som mulig.  

Hold deg oppdatert på den aktuelle streiken her