Koronaviruset – dette dekker reiseforsikringen

Her finner du oppdatert informasjon om koronaviruset og hva reiseforsikringen dekker. Informasjonen ble sist oppdatert 3. april kl. 10:55. 

Viktig informasjon

Vi gjør alt vi kan for å hjelpe deg. Tusen takk for tålmodigheten i denne vanskelige situasjonen og for at du leser informasjonen vi har samlet her. Det er veldig mange som ringer oss nå, og vi må prioritere de som er på reise og/eller har et akutt medisinsk behov.

Reiseforsikringen dekker fremskyndet hjemreise for de som er på reise i utlandet nå. og avbestilling for de kunder som har dette som en dekning i sin reiseforsikring.

Kontakt først reise- eller flyselskapet for refusjon av reisen. Det som ikke refunderes kan meldes som tap på reiseforsikringen. 

Hva må du gjøre?

  • Om du har bestilt en reise med avreisedato fra 12. mars til og med 30. april, kan du melde saken til oss på nett så snart du har fått tilbakemelding fra fly- eller reiseselskapet om hva de dekker.
  • Om du har bestilt en reise med avreisedato senere enn 30. april, må du vente med å melde saken eller kontakte oss til etter 30. april, da det er for langt frem i tid til at vi kan hjelpe deg.

Det er kun utgiftene som ikke refunderes av flyselskap, reisearrangører, hotell og lignende som dekkes av forsikringen.

Sakene står i kø og behandles fortløpende. Om du allerede har meldt en sak til oss, ber vi derfor om at du ikke ringer oss. Alle får hjelp, men det kan ta litt lenger tid enn normalt. 

Hjelp og informasjon fra UD for deg som er i utlandet

Hvis du trenger hjelp i utlandet og ikke får tak i reise- eller flyselskapet ditt, kontakt Utenriksdepartementet (UD) på telefon +47 23 95 00 00 eller pr e-post UDops@mfa.no.

Du finner informasjon om planlagte flyavganger på UDs Facebookside.

I samarbeid med UD oppfordrer vi alle nordmenn som er på reise i utlandet om å registrere reisen sin på reiseregistrering.no. Hold deg også oppdatert på UDs reiseinformasjon. For å hjelpe myndighetene med å ha oversikt, er det viktig at du sletter reiseregistreringen med en gang du er kommet hjem.

Avbestilling og kansellering av reise

Vi dekker kun avbestilling for de kunder som har dette som en dekning i sin reiseforsikring.

Slik avbestiller du en reise

  1. Ta kontakt med flyselskap eller reisearrangør for å avbestille reisen. 
    – Dersom reisen er kansellert har du krav på refusjon fra flyselskap/reisearrangør
    – Dersom reisen ikke er kansellert må du først avbestille reisen hos flyselskap/reisearrangør og få den refusjonen du har rett på fra dem 

  2. Skaff dokumentasjon fra fly- eller reiseselskapet som viser hvilke utgifter du eventuelt sitter igjen med selv, og ha dette tilgjengelig når du melder saken. 

  3. Meld saken på nett

Fremskyndet hjemreise

Utenriksdepartementet (UD) oppfordrer alle nordmenn som er på reise i utlandet om å vurdere å reise hjem så snart som mulig på en trygg måte i samråd med reise- eller flyselskapet sitt. UD arbeider tett med SAS, Norwegian og Widerøe for å hjelpe norske borgere hjem. Du må kontakte reise- eller flyselskapet for å endre hjemreisen. Om du ikke får tak i reise- eller flyselskapet ditt, kontakt Utenriksdepartementet på telefon +47 23 95 00 00.

Kontakt først reise- eller flyselskapet for refusjon av reisen. Det som ikke refunderes kan meldes som tap på reiseforsikringen.

  • Nødvendige merutgifter til fremskyndet hjemreise dekkes for deg som  

    • allerede har returbillett til Norge, såfremt den er kjøpt før 13.mars

                – Det blir ikke gitt kompensasjon for tapte feriedager.

                – Den nye hjemreisen må skje senest 4. april.

    Se egne regler for studenter i utlandet.

    Nødvendige merutgifter til fremskyndet hjemreise dekkes ikke for deg som  

    • har reist ut av Norge etter 14. mars
    • ikke har returbillett eller kjøpte returbillett etter 13.mars
    • har en åpen returbillett – du må benytte denne
    • bor midlertidig i utlandet – du må forholde deg til myndighetene på stedet

Meld saken på nett

Vi har digital skademelding, og du må du derfor melde saken på nett. Vi har svært stor pågang på telefon, og må prioritere kundene som er på reise og har et akutt medisinsk behov.

Kontakt først reise- eller flyselskapet for refusjon av reisen. Det som ikke refunderes kan meldes som tap på reiseforsikringen. Husk at du må kunne dokumentere tapet ditt. 

Om du har bestilt en reise med avreisedato senere enn 30. april må du vente med å melde saken eller kontakte oss, da det er for langt frem i tid til at vi kan hjelpe deg.

Student i utlandet

Vi skiller mellom de som er utvekslingsstudenter og de som tar en full grad i utlandet.

  • Utvekslingsstudenter skal ifølge UD forholde seg til informasjon fra sitt norske studiested og norske myndigheter. Disse er anmodet om å reise hjem. Men situasjonen varierer fra land til land, og den enkelte må derfor vurdere både lokale forhold, egen situasjon og hjemreisemuligheter. Forsikringen gjelder likevel som normalt, men det blir ikke tilbudt fremskyndet hjemreise senere.
  • Studenter som tar en grad i utlandet, regnes som bosatt der de studerer, og må forholde seg til myndighetene på stedet. Deres forsikring gjelder uendret. Merk at det er ikke anledning til å utvide forsikringens dekningsomfang nå. Hvis du allerede har en forsikring hos oss og trenger utvidelse fordi perioden ble lenger enn først planlagt, kan du kjøpe dette. Vi tilbyr kun tilsvarende forsikring du allerede har.

Er du fortsatt i utlandet?

Utenriksdepartementet (UD) oppfordrer alle norske borgere som er på reise i utlandet om å vurdere å reise hjem så snart som mulig på en trygg måte i samråd med reise- eller flyselskapet sitt.

Andre spørsmål

  • Nei, arrangementer, skoleturer, konfirmasjon og lignende som blir avlyst som følge av frykt for smitte og karantene, dekkes dessverre ikke.

  • Nye flybilletter dekkes ikke av forsikringen. I dette tilfellet er det flyselskapenes ansvar å få de reisende frem til destinasjonen. Kontakt flyselskapet for refusjon.

    Forsinkelser som følge av stengte flyplasser på grunn av frykt for spredning av koronaviruset dekkes ikke. Dette må du søke dekket hos flyselskapet du reiser med.

  • Korona er en pandemi i utvikling over hele verden. Alle områder er, eller må forventes å bli berørt.

    Det er derfor fare for at fremtidige reiser vil måtte avbestilles, eller at man vil oppleve en situasjon knyttet til koronaviruset som kan medføre tap eller ulemper.

    De som likevel velger å bestille en reise nå, eller velger å reise til et område hvor det er påvist smitte, må være forberedt på at reiseforsikringen ikke vil dekke eventuelle økonomiske tap.