Koronaviruset – dette dekker reiseforsikringen

Her finner du oppdatert informasjon om koronaviruset og hva reiseforsikringen dekker. Informasjonen ble sist oppdatert 15. mai kl. 19:13. 

Viktig informasjon til deg som har planlagt en utenlandsreise

Utenriksdepartementets reiseråd av 14. mars, som fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land, gjelder nå til 20. august. Det er en del usikkerhet knyttet til dette, og innen 15. juni vil UD vurdere om det det kan åpnes for reiser til Norden og litt senere for reiser til enkelte land i Europa.

Vi følger utviklingen av reiserådene og vurderer situasjonen fortløpende. Foreløpig dekkes reiser til utlandet som ikke kan gjennomføres, med avreise til og med 15. juni. Men vi ber deg avvente å melde saken din til datoen for planlagt avreise er passert. Det er først på dette tidspunktet du vil ha fått oversikt over hvor mye reisearrangør refunderer og hva tapet ditt blir.  

Du skal alltid be om refusjon fra reisearrangør, flyselskap, hotell, leiebilfirma eller andre du har forhåndsbetalt til først. Når du har dokumentasjon som viser hvilke utgifter du sitter igjen med selv, kan du melde saken til oss.

Tusen takk for tålmodigheten i denne vanskelige situasjonen og for at du leser informasjonen vi har samlet her. Det er veldig mange som ringer oss nå, og vi må prioritere de som er på reise og/eller har et akutt medisinsk behov

Hjelp og informasjon fra UD for deg som er i utlandet

Hvis du trenger hjelp i utlandet og ikke får tak i reise- eller flyselskapet ditt, kontakt Utenriksdepartementet (UD) på telefon +47 23 95 00 00 eller pr e-post UDops@mfa.no.

Du finner informasjon om planlagte flyavganger på UDs Facebookside.

I samarbeid med UD oppfordrer vi alle nordmenn som er på reise i utlandet om å registrere reisen sin på reiseregistrering.no. Hold deg også oppdatert på UDs reiseinformasjon. For å hjelpe myndighetene med å ha oversikt, er det viktig at du sletter reiseregistreringen med en gang du er kommet hjem.

Slik melder du en sak

Hvis du har bestilt en reise med avreisedato fra 12. mars og til og med 15. juni, kan du melde saken på nett så snart du har fått tilbakemelding fra fly- eller reiseselskapet om hva de dekker. 

Er planlagt avreise senere enn 15. juni, må du vente med å melde saken til avreisedato er passert. Du må vite hvor stort tapet ditt blir før du kan melde saken, og det er det for tidlig å vite nå.

Ha dette klart når du melder saken 

  • Informasjon om hva du får refundert av flyselskap/reisearrangør/hotell. 

  • Skriftlig bekreftelse på om reisen er kansellert eller om du selv har avbestilt. Denne dokumentasjonen må sendes inn når du melder saken. 

Slik går du frem for å melde saken

  1. 1. Ta først kontakt med reisearrangør, flyselskap, reisearrangør, leiebilfirma eller lignende for å undersøke hva du eventuelt får refundert av dem. 
  • Dersom reisen ble kansellert har du krav på full refusjon fra reisearrangør/ flyselskapet 
  • Dersom reisen ikke ble kansellert må du innhente dokumentasjon fra den du kjøpte reisen fra. Dette kan være reisearrangøren, flyselskapet og hotellet og lignende dersom du har kjøpt reise og opphold separat. Du må kunne dokumentere hvilke utgifter du sitter igjen med selv. 

2. Meld saken på nett

Det er kun utgiftene som ikke refunderes av flyselskap, reisearrangører, hotell og lignende som dekkes av forsikringen. 

Fremskyndet hjemreise

Utenriksdepartementet (UD) oppfordrer alle norske borgere som er på reise i utlandet om å vurdere å reise hjem så snart som mulig på en trygg måte i samråd med reise- eller flyselskapet sitt. UD arbeider tett med SAS, Norwegian og Widerøe for å hjelpe norske borgere hjem.

Kontakt først reise- eller flyselskapet for refusjon av reisen. Det som ikke refunderes kan meldes som tap på reiseforsikringen. 

  • Nødvendige merutgifter til fremskyndet hjemreise dekkes for deg som  

    • allerede har returbillett til Norge, såfremt den er kjøpt før 13.mars
      - Det blir ikke gitt kompensasjon for tapte feriedager.
      - Den nye hjemreisen må ha skjedd senest 4. april.

    ​​​​​​​Hvis du fortsatt er i utlandet, må du kontakte oss for nærmere informasjon.

    Se egne regler for studenter i utlandet.

    Nødvendige merutgifter til fremskyndet hjemreise dekkes ikke for deg som  

    • har reist ut av Norge etter 14. mars
    • ikke har returbillett eller kjøpte returbillett etter 13.mars
    • har en åpen returbillett – du må benytte denne
    • bor midlertidig i utlandet – du må forholde deg til myndighetene på stedet

Student i utlandet

Vi skiller mellom de som er utvekslingsstudenter og de som tar en full grad i utlandet.

  • Utvekslingsstudenter skal ifølge UD forholde seg til informasjon fra sitt norske studiested og norske myndigheter. Disse er anmodet om å reise hjem, men situasjonen varierer fra land til land, og den enkelte må derfor vurdere både lokale forhold, egen situasjon og hjemreisemuligheter. Forsikringen gjelder likevel som normalt, men det blir ikke tilbudt fremskyndet hjemreise senere.
  • Studenter som tar en grad i utlandet, regnes som bosatt der de studerer, og må forholde seg til myndighetene på stedet. Deres forsikring gjelder uendret. Merk at det er ikke anledning til å utvide forsikringens dekningsomfang nå. Hvis du allerede har en forsikring hos oss og trenger utvidelse fordi perioden ble lenger enn først planlagt, kan du kjøpe dette. Vi tilbyr kun tilsvarende forsikring du allerede har.

På reise eller bosatt i utlandet?

  • Nei, desverre. De som allerede er utenlands uten forsikring, får ikke tegnet ny reiseforsikring nå.

  • Utenriksdepartementet (UD) oppfordrer alle norske borgere som er på reise i utlandet om å vurdere å reise hjem så snart som mulig på en trygg måte i samråd med reise- eller flyselskapet sitt.

    Velger du å bli værende i eller reiser inn i et land/område etter at det er påvist smitte, må du være forberedt på at forsikringen ikke vil dekke tap eller utgifter som har sammenheng med Korona-epidemien eller tiltak knyttet til denne. Dette gjelder uavhengig om det foreligger reiseråd for området eller ikke. Og knyttes til at risikoen er kjent på forhånd.

    For andre hendelser gjelder forsikringen som opprinnelig avtalt.

  • Utenriksdepartementet skriver dette på sine hjemmesider:

    Norske borgere bosatt i utlandet bør holde seg orientert om situasjonen i landet og følge råd og anvisninger fra lokale myndigheter. De bør også sørge for å ha nødvendig helseforsikring, samt registrere seg på reiseregistrering.no.

Andre spørsmål

  • Nei, arrangementer, skoleturer, konfirmasjon og lignende som blir avlyst som følge av frykt for smitte og karantene, dekkes dessverre ikke.

  • Nye flybilletter dekkes ikke av forsikringen. I dette tilfellet er det flyselskapenes ansvar å få de reisende frem til destinasjonen. Kontakt flyselskapet for refusjon.

    Forsinkelser som følge av stengte flyplasser på grunn av frykt for spredning av koronaviruset dekkes ikke. Dette må du søke dekket hos flyselskapet du reiser med.

  • Utbredelsen av koronaviruset er global og alle deler av verden er allerede, eller må forventes å bli berørt.

    Det er derfor fare for at fremtidige reiser vil måtte avbestilles, eller at man vil oppleve en situasjon knyttet til koronaviruset som kan medføre tap eller ulemper.

    De som likevel velger å bestille en reise nå, eller velger å reise til et område hvor det er påvist smitte, må være forberedt på at reiseforsikringen ikke vil dekke eventuelle økonomiske tap.