Koronaviruset – dette dekker reiseforsikringen

Her finner du oppdatert informasjon om koronaviruset og hva reiseforsikringen dekker. Du kan melde saken til oss på nett når avreisedato er passert, og du har fått tilbakemelding fra fly- eller reiseselskapet om hva de dekker.

Informasjonen ble sist oppdatert 17. juli kl. 17:13. 

Viktig informasjon til deg som har planlagt en utenlandsreise

Utenriksdepartementets reiseråd av 14. mars, som fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land, gjelder til 20. august, men nå med noen unntak. Se hvilke områder FHI regner som grønne og røde her.

Vi vil dekke avbestilling så lenge det foreligger et reiseråd på tidspunktet du skal reise. Les om avbestilling knyttet til land med nye reiseråd lenger ned på siden.

Reiser du til et land når reiserådet er opphevet, dekkes alle skader som vanlig, også de som har sammenheng med koronasituasjonen.

Tusen takk for tålmodigheten og for at du leser informasjonen vi har samlet her. Det er veldig mange som ringer oss nå, og vi må prioritere de som er på reise og/eller har et akutt medisinsk behov.

På grunn av svært stor pågang er behandlingstiden 10 til 12 uker. Om du allerede har meldt en sak til oss, ber vi om at du ikke ringer oss. Sakene står i kø og behandles fortløpende.

Avbestilling

  • I utgangspunktet anbefaler vi at du ikke avbestiller reisen lenge før avreise, men avventer frem til avreise. Dette er det to grunner til:

    • Det kan være situasjonen endrer seg slik at du er heldig og kan gjennomføre reisen som planlagt.
    • Hvis reiserådet fortsatt gjelder, og reisearrangøren eller flyselskapet kansellerer/avlyser reisen din, er de forpliktet til å gi deg pengene tilbake. Først når dette er avklart, kan du melde saken til oss. 

    Hvis du er helt sikker på at du ikke kommer til å reise, uansett hvordan situasjonen er ved avreise, kan det være fornuftig å avbestille nå. Men da må du også være forberedt på at du kan risikere å tape eventuelt depositum eller det du ikke får refundert fra reisearrangør eller flyselskap.

    Dersom det foreligger et reiseråd på avreisetidspunktet, kan du melde tapet på reiseforsikringen. Det er også viktig å være klar over at om det ikke foreligger et reiseråd på tidspunktet for avreise, har du ikke krav på å få dette refundert og heller ikke erstattet gjennom reiseforsikringen.

  • Fra 15.juli dekkes avbestilling hvis

    • du bestilte en utenlandsreise før 14.mars i år til et område som på avreisetidspunktet har reiseråd fra Utenriksdepartementet

    eller

    • du fra og med 15. juli bestiller en reise til et grønt reisemål og det blir endret tilbake til rødt på avreisetidspunktet. Eksempel: 15. juli bestiller du en reise til Spania med avreise 15. august. Dersom Spania er et rødt reisemål igjen 15. august vil avbestilling være dekket.

    Avbestilling dekkes ikke hvis du bestilte en reise mens reiserådene gjaldt, selv om avreise er frem i tid. Grunnen til dette er at reiserådene kan endres på kort varsel.

  • Yrkesreiser til land i Norden

    • Fra og med 1. juni dekkes ikke avbestilling for yrkesreiser til land i Norden

    Yrkesreiser til land utenfor Norden

    • Avbestilling dekkes så lenge reiserådene er gyldige. Utenriksdepartementet har utvidet reiserådet til 20.august.
  • Avbestilling dekkes så lenge Sverige ansees som et rødt reisemål. Dette gjelder uavhengig om det endelige reisemålet er grønt eller rødt. Dette er fordi man må i karantene dersom man reiser med fly via Sverige til Norge.

    Obs:
    Det er tillatt å kjøre raskeste vei med egen bil gjennom Sverige til og fra Danmark. Dette medfører ikke karantene ved hjemkomst til Norge. Man kan ikke kjøre gjennom Sverige for å komme til Finland, da finske myndigheter ikke tillater dette.

  • Avbestilling dekkes hvis du må i karantene fordi du er syk, har blitt testet for koronaviruset og venter på svar eller har fått påvist smitte.

    Du må kunne dokumentere at du har blitt testet og må være i karantene.

  • Nei, arrangementer, skoleturer og lignende som blir avlyst som følge av frykt for smitte og karantene, dekkes dessverre ikke.

Slik melder du en sak

Du kan melde saken til oss på nett så snart avreisedato er passeret, og du har fått tilbakemelding fra fly- eller reiseselskapet om hva de dekker. 

Ha dette klart når du melder saken 

  • Informasjon om hva du får refundert av flyselskap/reisearrangør/hotell. 
  • Skriftlig bekreftelse på om reisen er kansellert eller om du selv har avbestilt. Denne dokumentasjonen må sendes inn når du melder saken.

Slik går du frem for å melde saken

  1. Ta først kontakt med reisearrangør, flyselskap, reisearrangør, leiebilfirma eller lignende for å undersøke hva du eventuelt får refundert av dem. 
  • Dersom reisen ble kansellert har du krav på full refusjon fra reisearrangør/ flyselskapet 
  • Dersom reisen ikke ble kansellert må du innhente dokumentasjon fra den du kjøpte reisen fra. Dette kan være reisearrangøren, flyselskapet og hotellet og lignende dersom du har kjøpt reise og opphold separat. Du må kunne dokumentere hvilke utgifter du sitter igjen med selv. 

2. Meld saken på nett

Det er kun utgiftene som ikke refunderes av flyselskap, reisearrangører, hotell og lignende som dekkes av forsikringen.

Fremtidige reiser

Student i utlandet

Vi skiller mellom de som er utvekslingsstudenter og de som tar en full grad i utlandet.

  • Utvekslingsstudenter skal ifølge UD forholde seg til informasjon fra sitt norske studiested og norske myndigheter. Disse er anmodet om å reise hjem, men situasjonen varierer fra land til land, og den enkelte må derfor vurdere både lokale forhold, egen situasjon og hjemreisemuligheter. Forsikringen gjelder likevel som normalt, men det blir ikke tilbudt fremskyndet hjemreise senere.
  • Studenter som tar en grad i utlandet, regnes som bosatt der de studerer, og må forholde seg til myndighetene på stedet. Deres forsikring gjelder uendret. Merk at det er ikke anledning til å utvide forsikringens dekningsomfang nå. Hvis du allerede har en forsikring hos oss og trenger utvidelse fordi perioden ble lenger enn først planlagt, kan du kjøpe dette. Vi tilbyr kun tilsvarende forsikring du allerede har.

På reise eller bosatt i utlandet?

Annen nyttig informasjon

Utenriksdepartementet: Informasjon om reiser og koronavirus

Helsenorge: Informasjon om smittetiltak

Hjelp og informasjon fra UD for deg som er i utlandet

Hvis du trenger hjelp i utlandet og ikke får tak i reise- eller flyselskapet ditt, kontakt Utenriksdepartementet (UD) på telefon +47 23 95 00 00 eller pr e-post UDops@mfa.no.

Vi anbefaler at du holder deg oppdatert på UDs reiseinformasjon og registrerer dig på reiseregistrering.no.